Bagażnik w wielu przypadkach życiowych okazuje się być za mały. Gdy remontujesz, przeprowadzasz się lub wyjeżdżasz daleko z dużą ilością bagażu. Wówczas, rozwiązaniem jest przyczepka samochodowa. Podpowiadamy, na co zwracać uwagę przy jej wyborze.
Zbyt duże obciążenie auta może zakończyć się jego uszkodzeniem. To nie jest dobre wyjście, zwłaszcza, że do upchniętych głęboko w bagażniku rzeczy trudno dotrzeć w momencie, gdy nagle okażą się niezbędne. Dlatego przyczepka jest zdecydowanie lepszym rozwiązaniem. Bardziej praktycznym i bardziej bezpiecznym.
Przede wszystkim musisz zastanowić się, czy powinieneś zdecydować się na wynajem czy na zakup przyczepki na własność.
Na pewno decydującym czynnikiem jest częstotliwość przewozu. Jeśli tylko remontujesz dom lub mieszkanie, to może okazać się, że po zakończeniu remontu przyczepka będzie stała bezczynnie. Podobnie z przeprowadzką. Wniosek, nie warto jej kupować dla jednorazowej przyczepy. Jeśli jednak nie będziesz z niej korzystał sporadycznie, i nie będzie ona gratem, który będzie tylko zajmował miejsce w garażu, to lepiej rozważyć zakup. Ceny nowych przyczep samochodowych zaczynają się od 2 tys. zł, natomiast cena za wypożyczenie wynosi 40 do 50 zł za godzinę. Jak widać, sporadyczne używanie tego sprzętu, nawet raz w roku, zwróci się po bardzo długim czasie, a trzeba jeszcze pamiętać, że utrzymanie sprzętu może kosztować.
Prawo o ruchu drogowym wyróżnia 4 kategorie przyczep, a ty powinieneś dopasować rodzaj do siebie i swoich potrzeb.
Wyróżnia się więc następujące kategorie:
– przyczepa o maksymalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 750 kg
– przyczepa o maksymalnej masie całkowitej między większej niż 750 kg a mniejszej niż 3,5 tony
– przyczepy o maksymalnej masie całkowitej między 3,5 t do 10 t
– przyczepy o maksymalnej masie całkowitej powyżej 10 t
Z wiadomych względów do twoich potrzeb absolutnie nie będą nadawać się przyczepy dwóch ostatnich kategorii, bo twoje auto może mieć problem, by je ciągnąć, to raz, a dwa, aby prowadzić zestaw z taką przyczepą, musisz posiadać odpowiednie uprawnienia. Inaczej jest z pierwszymi kategoriami, gdzie możesz skomponować sobie zestaw o DMC nieprzekraczającej łącznie 3,5 t, który możesz prowadzić po drogach publicznych posiadając prawo jazdy kategorii B.
Dodatkowy bagaż teoretycznie przewieziesz przyczepką samochodową o masie całkowitej mniejszej niż 750 kg.
W wyposażeniu dodatkowym przyczepa może posiadać plandekę oraz hamulec, aczkolwiek takiego obowiązku nie ma, chyba, że wybierasz przyczepę o masie całkowitej powyżej 750 kg, bo wówczas musisz już posiadać hamulec najazdowy. Kupując przyczepę musisz liczyć się z wydatkiem, jaki poniesiesz przy jej rejestracji w wydziale komunikacji oraz o obowiązkowym OC. Przyczepka powinna być zarejestrowana, poddawana okresowym badaniom technicznym, których terminy nieco odbiegają od tych, które są ustalone dla samochodów. Pierwsze badanie okresowe przyczepki powinno się wykonać w okresie trzech lat od pierwszej rejestracji, kolejne przed upływem pięciu lat od pierwszej rejestracji i dwa lata od dnia przeprowadzenia poprzedniego badania technicznego. Kolejne przed upływem kolejnego roku. Trochę to skomplikowane, dlatego warto sobie ustalić terminy na stacji.
Uprawnienia do prowadzenia pojazdu z przyczepką.
Prowadzić auto osobowe z przyczepką do 750 kg możesz bez problemu na kategorii B. Z art.62 Prawa o ruchu drogowym wynika, prowadzić możesz na B, o ile masa samochodu i przyczepy nie będzie większa niż 3,5 tony. Na zestawy o większej wadze potrzebujesz kategorii B+E. Samochód z przyczepką to zespół pojazdów, a jazda z przyczepą to holowanie. Dlatego musisz pamiętać, że jazda z przyczepką w terenie zabudowanym powinna odbywać się z dopuszczalną prędkością 50 km/h w godzinach od 5:00 do 23:00, a między 23:00 a 5:00 z prędkością 60 km/h. Poza obszarem zabudowanym, na drodze ekspresowej, autostradzie czy drodze dwujezdniowej z dwoma pasami ruchu przeznaczonymi dla każdego kierunku ruchu, możesz gnać z prędkością 80 km/h. Na pozostałych drogach obowiązuje 70 km/h.
Bez haka daleko nie pojedziesz.
Jeśli nie masz haka zamontowanego fabrycznie, musisz w niego zainwestować. Wybór haków jest ogromny, więc bez problemu dopasujesz coś do swoich potrzeb, pamiętając tylko o tym, że hak musi posiadać odpowiednią homologację. Montaż powinien być zalegalizowany w stacji kontroli pojazdów i wydziale komunikacji, gdzie informację o haku umieszcza się w dowodzie rejestracyjnym.
O hak możesz zadbać, co na pewno wydłuży czas jego eksploatacji i zwiększy bezpieczeństwo użytkowania. Kula powinna być osłonięta, dzięki czemu będzie chroniona przed czynnikami atmosferycznymi i korozją, która może mieć wpływ na instalację elektryczną przyczepy. Instalacja zaś konieczna jest do prawidłowego działania oświetlenia. Kulę warto regularnie przesmarować smarem.
Kiedy kupować a kiedy wynajmować?
Przyczepka może okazać się rozsądnym zakupem w przypadku, gdy budujesz dom w systemie gospodarczym, samodzielnie przewożąc materiały na budowę. Jest też dobrym rozwiązaniem dla kogoś, kto spędza dużo czasu za miastem, gdzie korzysta z możliwości jazdy własnym quadem lub crossem, posiada na przykład działkę, na którą trzeba dostarczyć nawóz, kompost czy kosiarkę. Oczywiście, jeśli posiadasz kombi, to w pewnym sensie twoje potrzeby dotyczące pojemności bagażnika są zaspokojone, jednak, w momencie, w którym jeździsz autem typu sedan lub hatchback, przyczepka wydaje się być jedynym rozsądnym rozwiązaniem.
Autor artykułu:
Artykuł został przygotowany przez firmę PHU Sebik z Chojnic zajmującą się wynajmem, sprzedażą i serwisem lawet oraz przyczep.