Krawiectwo samochodowe – sztuka sama w sobie

0

Na samym początku tapicerkę samochodową wykonywało się osobno, dostarczając ją konstruktorom samochodów. Wraz z rozwojem technologii, gdy zaczęto pracować na linii montażowej, wprowadzono tapicera – projektanta obić samochodowych tak, by tapicerka mogła być wykonana przez specjalistę. Wpłynęło to istotnie na jakość siedzeń.

Istnieją firmy tapicerskie, które specjalizują się w wymianie obić wykonywanych fabrycznie na specjalną tapicerkę zgodnie z życzeniami klienta. Jest to dosyć popularna usługa dla samochodów, które mają „zwykłe” siedzenia. Część zakładów produkujących samochody wciąż zatrudnia wyszkolony tapicerów, aby zapewnić dobrą jakość tapicerki, a tym samym wprawić w zachwyt swoich klientów. Wśród takich firm są m.in.: Aston Martin i Seat. W Centrum Projektowania SEAT-a powstają nowe, wyszywane ręcznie obicia samochodowe.

Mistrz krawiecki Nick Allen – czołowy projektant wnętrz samochodów, decyduje o rodzaju szwów, tkanin i nici, a także kolorów jakie będą użyte do wykonania poszycia wnętrza aut. Nick Allen pracuje w branży około 35 lat. Od prawie 20 lat zajmuje się projektowaniem wnętrz samochodów, tworzy wzory i wykończenia foteli. Potrafi wyczuć fakturę oraz jakość każdego materiału i na tej podstawie dobrać odpowiednią metodę pracy. Mężczyzna uważa, że najbardziej wdzięcznym materiałem do obróbki jest skóra, bo dzięki jej naturalności pracuje się z nią najlepiej. Ponadto jest elegancka i zawsze wygląda dobrze.

250 szpulek, 100 kolorów, 30 stylów fotela

Nick do wszystkich swoich prac krawieckich zużywa rocznie około 30 kilometrów nici. Zakrzywioną igłą, używając niemieckiego ściegu węzłów, dzięki któremu nić jest najbardziej wyeksponowana, obszywa ręcznie koła kierownicy. Wybiera on nitki z palety 250 szpulek o prawie stu różnych odcieniach. Nick Allen opracował 30 odmiennych wariantów do każdego siedzenia w nowym modelu Ibizy. Jest też odpowiedzialny za dobór odpowiedniej pianki w siedzeniach tak, by były one najbardziej komfortowe dla użytkowników samochodu. Testowanie prototypów foteli startuje na 2 lata przed premierą nowego samochodu. Dzięki temu fotele są tak wygodne, mają wysoką jakość, a przy tym wytrzymują długi czas bez usterek.

Kolor jako odzwierciedlenie charakteru auta i kierowcy

Nick sądzi, że każdy samochód ma swój charakter, odzwierciedlony kolorem. Kierowca wybiera więc taki, który pasuje najbardziej do jego osobowości. Wśród tapicerek znajdziemy więc między innymi zielenie i jasne brązy, które zauważyć można wśród crossoverów, ciemnobrązowe – w samochodach rodzinnych, natomiast czarne i czerwone – w sportowych o mocnych silnikach.

Rzemieślnik XXI wieku

Nick Allen mówi, że mimo tego, że technologia idzie do przodu najlepiej pracuje się mu z tradycyjnymi narzędziami- nożycami, nićmi i maszyną do szycia. Nie zapomina jednak, by iść z duchem czasu, śledzić najnowszą modę i wychodzić naprzeciw oczekiwaniom klientów. Wielu kierowców kupując auto oczekuje, by odpowiadało ono ich gustom i osobowości. Chcą sami decydować o rodzaju wykończenia, czy kolorze obicia foteli. Allen uważa też, że najważniejszą cechą w pracy krawca jest ogromna doza cierpliwości, brak pośpiechu, dbałość o detale oraz skoncentrowanie na pracy dłoni. Jest oddany swojej pracy, a precyzja z jaką podchodzi do każdego projektu, jego oryginalny i niepowtarzalny styl są najlepszym świadectwem profesjonalizmu i jakości jaki Nick Allen nadaje samochodom Seat-a.

Praca tapicera nie jest łatwym zadaniem. To na nim leży odpowiedzialność za wygląd i wykonanie samochodu wewnątrz. Niekiedy jeden szczegół może zaważyć na tym, czy klient zakupi dane auto, czy nie. Właśnie dlatego praca współczesnych rzemieślników, takich jak Nick Allen, powinna być doceniana.

 

Zdjęcie ze strony: http://www.seat.com

Udostępnij

Dodaj komentarz