Jak wybrać kask na motor? Praktyczne porady i informacje

0

Posiadanie kasku motocyklowego to w naszym kraju obowiązek, za którego nie dopełnienie można zostać ukaranym mandatem karnym wysokości 100 zł. Poza tym, każdy doskonale wie, iż ochrona, jaką zapewnia ten element wyposażenia ma za zadanie nie tylko chronić przed wypadkiem, ale i zapewnić komfort i bezpieczeństwo podczas samej jazdy.

Podmuchy wiatru już przy zaledwie 50 km/h mogą być niezwykle uciążliwe, nie mówiąc już o owadach, które mogą się z nami zderzyć przy tej prędkości, a wpadając w oko lub usta sprawić ból, a nawet wytrącić z równowagi i spowodować niebezpieczną sytuację. Jak więc wybrać odpowiedni kask, by móc wygodnie i bez stwarzania zagrożenia dla siebie i innych włączyć się do ruchu drogowego?

Rodzaje kasków na motor i skuter

Asortyment kasków motocyklowych to niezwykle bogata oferta, która obejmuje wielu różnych producentów, charakteryzuje się szeroką rozpiętością cenową oraz umożliwia klientowi wybór niemal dowolnego koloru. Nie odcień lakieru jest tu jednak najważniejszy, a atest bezpieczeństwa, potwierdzający, że konstrukcja była testowana i dopuszczono ją do sprzedaży, ponieważ otrzymała pozytywny wynik podczas praktycznych eksperymentów. Ważny jest tu także rodzaj kasku, który w zależności od potrzeb może się różnić. Wyróżnia się tu przede wszystkim:

  • typ jet (charakteryzuje się brakiem części osłaniającej szczękę motocyklisty, zapewnia doskonałą widoczność, jednak podczas wypadku nie chroni tak kompleksowo; dedykowany kierowcom skuterów, którzy przez ograniczenia silnika jeżdżą wolniej),
  • typ szczękowy (blenda podnosi się tu razem z częścią zakrywającą szczękę, co zapewnia swobodną komunikację bez konieczności ściągania całego kasku, nie należy jednak do zbyt dobrze wygłuszających konstrukcji),
  • typ integralny (cieszy się największą popularnością, dobrze izoluje hałas podczas jazdy, posiada regulowaną wentylacje, osłona szczęki jest nieruchoma),
  • do sportów motorowych (odmiana kasków szczękowych, z tym że zamiast blendy kierowca osłania oczy okularami; można również zamontować do niego daszek).

Jak kupować kask na motor?

Jedną z najważniejszych zasad kupna kasku jest by robić to osobiście, dlatego oferty internetowe, bez dobrej znajomości modeli i wymiarów należy traktować raczej poglądowo niż docelowo zdawać się na ich nieomylność. Podczas mierzenia powinno się ponadto wielokrotnie zakładać i zdejmować kask. Podczas tej czynności warto ocenić komfort zakładania, ściągania oraz czy nie uciska on podczas gdy mamy go na głowie. Warto też ocenić solidność wykonania zapięcia i wygodę korzystania z niego oraz z mechanizmu podnoszenia i opuszczania blendy. Odpowiedzialnym zachowanie będzie również zadbanie o łatwą wymianę części z kasku (np. blendy) oraz o to by materiałowe wnętrze można było wyciągnąć i wyprać. Dla osób, które wybierają się w dłuższe trasy polecamy natomiast zorientować się w dostępności modeli z filtrem przeciwsłonecznym oraz przeciwmgielnym (tzw. pinklock).

Jaki kolor i waga kasku?

Może się wydawać, że kolor kasku to sprawa drugorzędna, ale tak nie jest. Wybierajmy wyróżniający się odcień, np. biały, aby na drodze być widocznym z daleka i odróżniać się przy większych prędkościach. Kwestie bezpieczeństwa powinny zatem towarzyszyć kupnie kasku za każdym razem, niezależnie od doświadczenia kierowcy. Drugą zmienną jest… jego ciężar, gdyż zbyt ciężki może zbytnio obciążyć odcinek szyjny kręgosłupa i wpłynąć na komfort podczas dłuższej jazdy. Najgorszy wybór? Czarny, matowy i ciężki kask motocyklowy – latem będzie nam gorąco, widoczność na drodze znacznie spada, a o bólu szyi chyba nie musimy wspominać.

Dziękujemy portalowi Behemot.net.pl za współpracę merytoryczną.

Udostępnij

Dodaj komentarz