Prezent dla fana motoryzacji

Czy prostowanie felg aluminiowych jest bezpieczne?

0

Zima niestety wygrywa w bezpośrednim starciu z kołami naszych samochodów. Felgi, narażone na podziurawione drogi oraz sól, ulegają często pęknięciom, skrzywieniom czy obtarciom. Same zabiegi kosmetyczne na felgach aluminiowych nie są niebezpieczne, ale już głębsze naprawy pęknięć lub mocnych wygięć są tematem sporów i różnych opinii w środowisku specjalistów i użytkowników.

Żeby wyszczerbić czy odkształcić felgę wystarczy naprawdę chwila nieuwagi, ponieważ tworzywo, z którego są wykonane felgi aluminiowe, jest dosyć plastyczne. Oczywiście trzeba zaznaczyć, że jeśli uszkodzeniu ulegnie niemarkowa felga o niskiej jakości, to może ona nie wytrzymać procesu naprawczego. Felgi w procesie renowacji są poddawane dużym naciskom, tak więc te, wykonane ze słabej jakości aluminium, po prostu nie wytrzymają. Do prostowania felg używa się rozpórek i odpowiednio wyprofilowanych łapek. Jeśli doszło do pęknięć szprych, mocnego uszkodzenia obręczy czy innych wyraźnie widocznych pęknięć, lepiej nie ryzykować i kupić nowe. Jeśli już jednak podjęliśmy decyzje i stwierdzamy, że naprawiamy stare, w takim razie lepiej porządnie sprawdzić warsztat, któremu chcemy powierzyć nasze koła i zapytać o możliwość pokazania innych naprawionych już felg. Pamiętajmy, że dobre warsztaty zajmujące się renowacją felg, głównie zajmują się tylko tym. Broń boże dokonywać napraw w punktach w wulkanizacyjnych czy innych punktach zmiany opon. Zakłady traktują prostowanie felg jako dodatek do swojej pensji. Nie ryzykujmy więc i zróbmy to porządnie. Nie chcemy przecież, aby felga się rozsypała podczas jazdy. Proces naprawy składa się z kilku elementów – fachowiec w warsztacie najpierw sprawdza stan faktyczny obręczy. Jeśli stwierdzi, że naprawa jest niemożliwa, to nie staraj się szukać na siłę innego warsztatu, który się tego podejmie. W zależności od wielkości i rodzaju uszkodzeń felgę się prostuje, spawa lub toczy. Felga poddawana naprężeniu może pęknąć, dlatego musi zostać zespawana. Po spawaniu i uzupełnieniu ubytków felgi się piaskuje, aby pozbyć się starej warstwy lakieru. Przed lakierowaniem powinny być zabezpieczone przed korozją. Wyróżniamy dwa rodzaje lakierowania felgi – metodą proszkową i na mokro. Częściej spotykamy się z tą pierwszą, gdyż jest prosta, szybka i trwalsza. Metoda na mokro pozostawia lepszy wizualnie efekt. Ceny takiego zabiegu wahają się pomiędzy 50 a 300 zł od sztuki.

Co jednak, jeśli felga jest zbyt uszkodzona i prostowanie okaże się zbyt niebezpieczne? Kiedy zdecydujemy się na zakup, to lepiej wybrać felgi oryginalne czy zamiennik ? Oryginalne, po renowacji i tak są wytrzymalsze niż ich zamiennik. Lepiej nie szukać w internecie, w którym pełno „chińskich podróbek”, tylko udać się do autoryzowanego sklepu. Nie żałujcie – przecież chodzi o nasze bezpieczeństwo.

Udostępnij

Dodaj komentarz