Naprawa, odgrzybianie, czyszczenie – wszystko o klimatyzacji samochodowej

0

Wielu kierowców uważa, że skoro klimatyzacja w ich samochodach działa poprawnie, to nie ma konieczności, by udać się na jej przegląd. Niestety, takie podejście z góry skazuje działanie całego systemu na skrócenie jego żywotności. Dlatego warto przynajmniej raz w roku zapłacić za przegląd klimatyzacji samochodowe.
Oprócz corocznego przeglądu warto samodzielnie też dbać o klimatyzację w swoim samochodzie. Przede wszystkim należy pamiętać o regularnej wymianie filtra kabinowego, który zazwyczaj znajduje się za schowkiem pasażera lub bezpośrednio na podszybiu. Samemu warto zadbać też o oczyszczanie układu z grzybów i bakterii, które są przyczyną brzydkiego zapachu z kratek nawiewu. Dbanie o układ może uchronić przed koniecznością naprawy klimatyzacji. Kiedy jednak okaże się, że jest ona niezbędna, sprawdź, gdzie zrobić naprawę klimatyzacji w Warszawie: http://www.caligo.pl/serwis/naprawa-klimatyzacji/.

Rutynowy przegląd

Podczas standardowego przeglądu klimatyzacji w warsztacie samochodowym sprawdzany jest przede wszystkim szczelność układu i panujące w nim ciśnienie. Uzupełnia się także czynnik chłodzący oraz olej. Dodatkowo kontroluje się stan pasków, kół pasowych, szczelności przewodów i innych elementów, a także wymienia się filtr kabinowy i odgrzybia parownik.

Kiedy klimatyzacja jest uszkodzona?

Najczęstszą przyczyną, z jaką kierowcy zgłaszają się do warsztatów z naprawą klimatyzacji, jest jej mała wydajność i niewystarczające chłodzenie. Wówczas oznacza, że w układzie jest za mało czynnika chłodzącego lub zabrudzony filtr przeciwpyłkowy lub niedrożny osuszacz. Zdarza się również, że chłodzenie działa, lecz z przerwami, co może świadczyć o niedrożności obiegu czynnika chłodniczego. Brak chłodzenia natomiast to niesprawne zawory lub awarie sprężarki albo elektromagnetycznego sprzęgła kompresora. Hałas podczas uruchamiania systemu klimatyzacji mogą być wynikiem poślizgu paska klinowego, który stanie się zbyt luźny bądź zużyje się zewnętrzne łożysko w kole pasowym. Winne mogą być również uszkodzenia sprzęgła sprężarki, poluzowanie jej mocowań lub awarii tego elementu. Kiedy klimatyzacja w ogóle nie chce się uruchomić, wówczas może to świadczyć o tym, że w układzie jest za mało czynnika albo sterownik jest wadliwy. Czasami jednak wystarczy włączyć dmuchawę wentylacji, ponieważ bez niej klimatyzacja nie ma prawa działać.

Udostępnij

Dodaj komentarz