Wybierając się na przejażdżkę samochodem terenowym, warto pamiętać o wszystkich niezbędnych akcesoriach. Oczywiście to, jakie one będą, zależy od “stopnia trudności” Twojej wyprawy. Jeśli jednak należysz do grupy tych najbardziej zapalonych off-roadowców, którym niestraszne żadne bagna, nierówności i skały, wyposaż się przede wszystkim w linę holowniczą. Nigdy nie wiadomo, czy ktoś nie będzie musiał wyciągać Cię z tarapatów – lub czy Ty nie będziesz musiał wyciągać jego.
Liny kinetyczne. Co powinieneś wiedzieć?
Jaka lina holownicza jest najlepsza? Oczywiście wszystko zależy od Twoich potrzeb. Jednymi z najbardziej popularnych lin dostępnych obecnie na rynku są kinetyki. Ich “wartością dodaną” jest fakt, iż mogą się one rozciągać mniej więcej na 20-30%, podczas gdy rozciągliwość standardowych lin statycznych wynosi mniej niż 10%. Specyficzne właściwości kinetyków mogą jednak przynieść tyle dobrego, ile złego. Chcąc wykorzystać ich niebywałe możliwości można się bowiem niechcący “zagalopować” i poważnie uszkodzić samochód – a wszystko z winy nieprawidłowego mocowania. Kinetyków nie wolno przyczepiać do takich elementów nadwozia, które mogą się urwać (np. zderzaka). Zdecydowanie bezpieczniejsze jest tutaj użycie haka holowniczego. Jeśli lina kinetyczna się zerwie, to będzie pędzić z taką prędkością, że bez problemu wybije szybę lub coś urwie, a co gorsza może zrobić komuś krzywdę. Na rynku pojawiły się na szczęście nowe, ulepszone kinetyki zrobione z nylonu 66. Ten niezwykły materiał zapewnia im znacznie większą trwałość oraz wytrzymałość.
Kinetyki w ulepszonej wersji
Na czym polega wyższość lin z nylonu 66 nad zwykłymi kinetykami? Chodzi tu przede wszystkim o większą wytrzymałość włókien, co pozwala na znacznie bezpieczniejszą i bardziej efektywną eksploatację liny. Nylon-66 jest bowiem znacznie bardziej trwały m.in. w przypadku mechanicznego naciągania, co oznacza, iż wykazuje większą odporność na zerwania. Stosując więc linę z tego materiału możemy mniej obawiać się o wystąpienie ewentualnych zniszczeń. Przy okazji warto także wspomnieć o zwiększonej odporności nylonu 66 na uszkodzenia, co ma szczególnie znaczenie w przypadku, kiedy narażamy linę na liczne otarcia – a tak z pewnością dzieje się podczas normalnego użytkowania w sytuacjach terenowych. Lina ocierać się może nie tylko o samochody, ale także np. o drzewa. Zwykłą linę trzeba więc wymieniać znacznie częściej niż tę ze wspomnianego materiału. Nie bez znaczenia jest także zwiększona odporność nylonu 66 na działanie promieniowania słonecznego oraz chemikaliów, co dodatkowo przedłuża jego trwałość. Jeszcze bardziej istotną właściwością lin z nylonu 66 jest jednak fakt, iż nie chłoną one wody i błota w tym samym stopniu co zwykłe kinetyki. Dzięki temu zwiększa się nie tylko ich “żywotność”, ale podnosi komfort przechowywania – lina o mniejszej objętości zajmuje po prostu znacznie mniej miejsca w samochodzie. Podczas wieloletniego używania tej samej liny w warunkach ekstremalnie terenowych, zmniejszone wchłanianie naprawdę ma znaczenie – za każdym razem mamy przecież do czynienia z ogromną ilością wilgoci i błota. Kolejnym plusem lin z nylonu 66 jest także wykorzystanie poliuretanu w miejscach ich zakończeń, co jeszcze bardziej podnosi trwałość owych akcesoriów.
Stal czy syntetyk?
W off-roadowych przeprawach często wykorzystywane są także liny syntetyczne lub stalowe. Przewaga tych drugich polega na tym, iż są one zdecydowanie bardziej trwałe, podobnie jednak jak w przypadku kinetyków, ich niewłaściwe użytkowanie może skończyć się nieszczęściem. Lina stalowa może bowiem tworzyć zadziory, nie mówiąc już o tym, że jeśli pęknie, można się nią naprawdę poważnie pokaleczyć. Faktem jest jednak, że znacznie bezpieczniej jest “zawisnąć” na linie stalowej niż syntetycznej. Na niekorzyść tej pierwszej przemawia jednak również waga – co oczywiste, stal jest znacznie cięższym materiałem. Różnica pomiędzy zestawem akcesoriów złożonych z liny stalowej i prowadnicy rolkowej a liny syntetycznej oraz prowadnicy ślizgowej może sięgać nawet 17 kg. Trzeba wziąć pod uwagę również fakt, iż ciężar wyciągarki zawieszony jest przed przednią osią, co ma wpływ na “prowadzenie się” samochodu oraz stopień degradacji sprężyn.
Jaką linę do samochodu terenowego wybrać? Wszystko zależy od tego, jak często i w jakich warunkach będziesz jej używać. Jeśli zależy Ci na maksymalnym udźwigu kosztem mniejszego bezpieczeństwa, możesz zdecydować się na linę stalową. Najbardziej optymalnym wyborem, który sprawdzi się w większości przepraw, będzie jednak kinetyczna lina wykonana z nylonu 66. W opracowaniu tego artykułu pomogła nam firma Janpol4x4.pl – sklep off-roadowy i serwis aut terenowych.
1 komentarz
Wiedza na wagę złota! Rzeczywiście nowoczesność idzie w parze z łatwością montażu, nie to co kiedyś 😉 Pozdrowienia!