Coraz więcej osób jest zainteresowanych oponami wielosezonowymi. Wynika to z faktu, że w ostatnich latach zimy rzadko są mroźne, a opady śniegu zdarzają się sporadycznie. Do tego polskie prawo nie nakłada obowiązku sezonowej zmiany ogumienia. Poza tym dla części osób przechowywanie i montaż drugiego kompletu opon stanowi problem. W takiej sytuacji wybór opon całorocznych może być dobrym rozwiązaniem. Jednak jak należy o nie dbać, aby faktycznie nam służyły i były bardziej opłacalne?
Pięć wskazówek jak dbać o opony wielosezonowe
Zużycie opon ma bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo jazdy oraz osiągi samochodu. Tempo tego procesu w dużym stopniu zależy od warunków eksploatacji. Niezwykle ważne jest, aby kierowca wiedział jak kontrolować zużycie opon oraz jak dokonywać ich konserwacji.
1. Zużycie i głębokość bieżnika
Bieżnik gwarantuje maksymalną trakcję i przyczepność, dlatego jest tak ważny. Rowki bieżnika odprowadzają wodę spod opony, dzięki temu kierowca nie traci panowania nad samochodem. Opony należy wymienić, gdy głębokość rowków osiągnie mniej niż 2-3 mm.
2. Ciśnienie powietrza w oponach
Regularnie sprawdzaj ciśnienie w oponach, ponieważ zwiększa ono komfort i bezpieczeństwo jazdy. Zaleca się, żeby dokonywać kontroli co miesiąc. Niskie ciśnienie zwiększa prawdopodobieństwo uszkodzenia opony, natomiast zbyt duże ciśnienie skraca trwałość opony.
3. Wyważanie kół i sprawdzanie geometrii zawieszenia
Prawidłowe wyważenie kół zapobiega przedwczesnemu zużyciu opon i uszkodzeniom układu kierowniczego, a także chroni zawieszenie. Przy każdej wymianie opon należy wyważyć koła. Należy wyważyć je powtórnie, gdy gwałtownie na coś najedziemy i podczas osiągania wyższych prędkości czujemy drgania kierownicy lub karoserii. Od czasu do czasu powinniśmy również sprawdzić geometrię kół, szczególnie po uderzeniu opony w twardy przedmiot, np. krawężnik, gdyż może to spowodować utratę zbieżności. Prawidłowa geometria kół pozwala utrzymać optymalną przyczepność i zapobiec nieregularnemu i przedwczesnemu zużyciu opon.
4. Zawory
Regularnie kontroluj stan zaworów i kapturka, aby utrzymać ciśnienie w oponie, zapewnić szczelność elementów, a także maksymalnie wydłużyć okres użytkowania opon. Należy zwracać na to uwagę, ponieważ są to elementy wykonane z gumy, a zatem podatne na zużywanie i uszkodzenia.
5. Eksploatacja
Długość okresu eksploatacji opon może różnić się między poszczególnymi oponami i zależeć od wielu czynników. Dlatego określenie przeciętnej żywotności ogumienia jest praktycznie niemożliwe. Stopień i szybkość zużycia opon zależy od warunków atmosferycznych, konserwacji opon, warunków użytkowania, czy tworzywa z jakiego zostały wykonane. Zaleca się, aby okres użytkowania opon całorocznych nie był dłuższy niż pięć lat. Nawet jeśli opony nadają się do użytku, a głębokość bieżnika jest zgodna z prawem. Wraz z upływem czasu elementy składowe opony tracą swoje właściwości i staje się bardziej podatna na wszelkiego rodzaju uszkodzenia. Nie znaczy to, że na oponach starszych niż pięć lat nie da się jeździć, jednak jest to znacznie mniej bezpieczne. Zaleca się aby opony użytkowane od pięciu lat wzwyż, raz w roku oddawać specjalistom do przeglądu.
1 komentarz
Klimat nam się zmienia. I nie jest to eko bełkot, tylko akurat w tym momencie (i chyba przez kilka następnych lat również) będziemy znajdować się relatywnie daleko od Słońca. Stąd spodziewam się mroźnych zim z niewielkimi opadami śniegu. Stąd pomysł na opony wielosezonowe to całkiem „good idea” jakby to powiedzieli za oceanem. Ważne tylko, żeby po zimie sprawdzić czy nasze wielosezonowe nie okażą się jednosezonowe, bo pod wpływem siarczystego mrozu (który już od dwóch lat nam towarzyszy w zimie, mimo niewielkiej ilości śniegu) opona nam popękała jak stara podeszwa.