Hamowanie silnikiem

1

Ciekawym elementem eko jazdy jest hamowanie silnikiem, które pozwala znacząco zmniejszyć zużycie paliwa oraz poprawić bezpieczeństwo. Dodatkowym atutem jest także mniejsze zużycie klocków oraz tarcz hamulcowych.

Technika hamowania silnikiem polega na umiejętnym zgraniu zmiany biegów z operowaniem pedałem sprzęgła. Stosowanie tej techniki zalecane jest w trakcie jazdy na prostej drodze, nie należy przy tym gwałtownie zdejmować nogi z gazu. W pierwszej fazie wciskamy pedał sprzęgła, następnie redukujemy bieg na niższy, najpóźniej jak to jest możliwe, obserwując przy tym obrotomierz. Po wykonaniu tej czynności zdejmujemy nogę z pedału sprzęgła, delikatnie, aby uniknąć szarpnięcia. W ten sposób kontynuujemy drogę hamowania aż do zatrzymania pojazdu. W awaryjnej sytuacji pomagamy sobie pedałem hamulca nożnego. Technika hamowania silnikiem zalecana jest również podczas jazdy terenami górskimi, dzięki temu oszczędzamy osprzęt hamulcowy. Podczas częstego hamowania przegrzewają się tarcze hamulcowe, co skutkuje wydłużeniem drogi hamowania.

Przy wytrącaniu prędkości w pojeździe zużywamy mniej paliwa oraz oszczędzamy hamulce. Oszczędność paliwa nie dotyczy jednak aut starszej generacji z silnikiem gaźnikowym, który nie jest wyposażony w zawór hamowania silnikiem. W pojazdach nowej generacji, w momencie puszczenia pedału gazu przy włączonym biegu, układ wtryskowy nie podaje paliwa do silnika. Bardziej jednak zużywa się sprzęgło, jest najczęściej używanym elementem wspomagającym wykonanie tej czynności.

Pojazd, którym wykonujemy technikę wytrącania prędkości jest stabilniejszy, co wpływa na bezpieczeństwo. Kierowca przy załączonym napędzie ma większą kontrolę nad pojazdem. W autach nie wyposażonych w system ABS pozwala to na kontrolę pojazdu i zapobieganie blokadzie kół.

Technika hamowania silnikiem nie jest zalecana podczas jazdy w warunkach zimowych. Podczas gwałtownego zdjęcia nogi z pedału sprzęgła silnik nabiera obrotów. Można przez to wprowadzić auto w poślizg. W silnikach diesla hamowanie silnikiem przebiega znacznie gwałtowniej. Natomiast w autach hybrydowych z silnikiem spalinowym i elektrycznym jesteśmy zmuszeni używać wyłącznie hamulca. Podczas hamowania powstała energia kinetyczna jest wykorzystywana do ładowania akumulatorów.

Udostępnij

1 komentarz

Dodaj komentarz