Funkcja układu zawieszenia w pojazdach mechanicznych

0

Każdy pojazd mechaniczny musi być wyposażony w system zawieszenia. Jest on odpowiedzialny za utrzymywanie konstrukcji pojazdu na kołach. Eksperci tłumaczą, że działa to na zasadzie mostów utrzymujących się na solidnych filarach.

Każdy pojazd mechaniczny musi być wyposażony w system zawieszenia. Jest on odpowiedzialny za utrzymywanie konstrukcji pojazdu na kołach. Eksperci tłumaczą, że działa to na zasadzie mostów utrzymujących się na solidnych filarach. Wszelkie usterki w obrębie układu zawieszenia są niebezpieczne dla kierowcy oraz innych uczestników ruchu drogowego. Informacje na ten temat znajdują swoje zapisy w kodeksie drogowym. Stan techniczny i sprawność systemu zawieszenia jest także sprawdzany dokładnie podczas obowiązkowych kontroli diagnostycznych.

Rodzaje montowanych w pojazdach układów zawieszeń
Współcześnie motoryzacja jest na bardzo zaawansowanym poziomie. Efektem tego jest stawianie coraz wyższych wymagań dotyczących funkcjonalności układów zawieszenia. W związku z tym, ze nie da się stworzyć jednego, uniwersalnego systemu, w jego obrębie wyróżnia się dwa rodzaje.

  • Zawieszenie zależne
    Charakteryzuje je to, że koła danej osi są połączone ze sobą na sztywno. Obudowa mostu porusza się wraz z kołami. Najczęściej takie systemy można znaleźć w pojazdach terenowych oraz ciężarowych.
  • Zawieszenie niezależne
    Jest to oczywiście odwrotność zawieszenia zależnego. Każde z kół pojazdu przemieszcza się niezależnie jedno od drugiego. Takie systemy są wyposażone w dodatkowe podzespoły prowadzące – wahacze, drążki, itp. Jest to najczęściej stosowany układ zawieszenia w pojazdach osobowych.

W skład podstawowych podzespołów każdego układu zawieszenia wliczają się:

  • wahacze
  • drążki skrętne i reakcyjne
  • resory
  • stabilizatory
  • oraz amortyzatory.

Najczęstsze usterki w obrębie zawieszenia

1. Amortyzatory

ulegają usterce zwykle wtedy, kiedy pojazd eksploatowany jest na słabej jakości nawierzchni. Oczywiście jest to podzespół eksploatacyjny, który prędzej czy później będzie wymagał wymiany nawet wtedy, kiedy auto będzie jeździło jedynie po autostradach. Jak zdiagnozować usterkę? Wystarczy w okolicach koła docisnąć nadwozie. Jeżeli samochód kilkukrotnie się zakołysze to prawdopodobnie amortyzatory będą zużyte. Wówczas należy sprawdzić to dokładnie na stacji diagnostycznej. Warto pamiętać, że niewłaściwie funkcjonujące amortyzatory mogą mieć decyzyjny wpływ na podbicie przeglądu technicznego.

2. Sworznie wahaczy

niestety ta część zawieszenia psuje się bardzo często. Jest to zwykle wynikiem długotrwałej jazdy po nierównościach oraz wybojach. Postawienie diagnozy dotyczącej awarii sworznia jest bardzo proste. Wystarczy podnieść samochód na dźwigni pojazdowej, przytrzymać koło jedną ręką u góry, drugą u dołu i kilkukrotnie naprzemiennie odpychać je od siebie i przyciągać. Jeśli w trakcie tej czynności pojawi się jakikolwiek luz to prawdopodobnie sworzeń wahacza będzie uszkodzony.

3. Łącznik stabilizatora

Usterka w jego obrębie najczęściej jest rezultatem jazdy po nierównościach ze skręconymi kołami. Aby postawić trafną diagnozę dotyczącą zużycia łącznika należy posiadać podstawową wiedzę z zakresu mechaniki. Pojazd trzeba unieść na podnośniku i złapać za łącznik energicznie nim poruszając. Jeśli pojawi się luz to prawdopodobnie konieczna będzie wymiana.

Usterkom często ulegają także:

  • końcówki drążków kierowniczych
  • tuleje wahaczy
  • łożyska kół
  • oraz sprężyny.

W każdym przypadku wstępną diagnozę można postawić samodzielnie. Nie mając jednak stu procentowej pewności warto skonsultować się ze specjalistą, który podpowie, które części naprawdę się wyeksploatowały i należy bezwzględnie je wymienić. Jeżeli chodzi o całe zawieszenie w Autingo można znaleźć wszelkie niezbędne podzespoły zamienne, dlatego warto tam zajrzeć, aby nie przepłacać.

Części używane

W przypadku podzespołów zaliczających się do zawieszenia nie zaleca się użytkowania części zamiennych, których żywotność również może być w wątpliwym stanie. Większość części cechuje się stosunkowo niską ceną, a zważywszy na to jak ważne jest sprawne zawieszenie nie warto na nim nadmiernie oszczędzać.

Udostępnij

Dodaj komentarz