Po czym rozpoznać uszkodzenie łożyska i piasty w samochodzie?

2

Podstawowe elementy układu zawieszenia w samochodzie, które odpowiadają za jego prawidłowe działanie, to łożyska i piasty. Mają one nie tylko wpływ na komfort jazdy, ale również bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów. Warto wobec tego wiedzieć, jak można rozpoznawać symptomy uszkodzonego łożyska i piasty.

Dzięki łożyskom i piastom koła mogą obracać się na osiach zawieszenia. Można wydzielić dwa ich rodzaje, a mianowicie te, które są nakładane na nieruchomą oś, a także te, które do zawieszenia przytwierdzane są w całości.

Obecnie w sprzedaży znajdują się różnego rodzaju łożyska, które można podzielić na trzy generacje. Pierwsza generacja łożysk to kompaktowe łożyska wymienne, na które składają się dwa łożyska umieszczone w szczelnej obudowie. Mają one również fabrycznie nałożony smak i ustawione wstępne napięcie. Druga generacja to łożyska w formie modułów łożysk z piastą, które również, jak łożyska pierwszej generacji, mają nałożony smar i ustawione napięcie wstępne, ale nie są rozbieralne, dlatego też w przypadku awarii trzeba wymienić je całe. Trzecia generacja łożysk to te, które są mają postać całych modułów, obejmują one łożysko, piastę i inne elementy, w tym kołnierze czy czujniki prędkości obrotowej.

W samochodach stosuje się wytrzymałe łożyska i piasty kół, niemniej jednak trzeba pamiętać o tym, że usterki mogą pojawić się nawet w przypadku tych uznawanych za bardzo dobre jakościowo.

Objawy uszkodzeń łożysk i piast w samochodzie:

  • odgłos buczenia, który podczas jazdy dobywa się z okolicy kół
  • większe luzy koła wyczuwalna przez kierowców
  • drganie kierownicy, które następuje często wtedy, gdy sytuacja jest już poważniejsza

Na trwałość łożysk wpływa szereg różnych czynników między innymi stan nawierzchni oraz technika jazdy, na przykład częsta sportowa jazda czy jeżdżenie po wzniesieniach mogą wpłynąć na wytrzymałość łożysk. Mogą one też skorodować, gdy dostanie się do nich woda.

Jeżeli zauważasz takie objawy, jak wypisane powyżej, skontaktuj się ze swoim serwisem – gdy jeździsz Hondą, pomoże ci serwis Honda, który ma szerokie doświadczenie i dysponuje zaawansowanym zapleczem do prowadzenia diagnostyki i napraw.

Udostępnij

2 komentarze

  1. Obecnie mamy 5 generacji łożysk stosowanych w piastach samochodowych. Są to: generacja 0; 1; 2; 3 i 4 a czym się różnią to nich sobie autor artykułu doczyta

  2. Z mojej praktyki wynika że bardziej sie opłaca zamawiać łożyska przez neta. Na stronce delphi mają spoko katalog online i łatwo po modelu dojść jakiej części sie potrzebuje a potem wiadomo co zamówić żeby pasowało. Na części serwisy narzucają sobie marże odpowiednią wiec po co przepłacać jak można sobie samemu zamówic a do nich jechać tylkona wymiane

Dodaj komentarz